miércoles, mayo 29, 2013

Campo blanco, semillas negras. Prácticas de alfabetización nórdicas a lo largo del siglo XIX

Anna Kuismin y M. J. Driscoll (eds.)
White Field, Black Seeds. Nordic Literacy Practices in the Long Nineteenth Century

Helsinki, SKS Kirjat, 2013, 216 págs., 42€

Campo blanco, semillas negras - ¿quién puede sembrar? El enigma se refiere a la capacidad de escribir, una habilidad que en la mayoría de los países nórdicos no se consideraba necesario para todos. Y sin embargo, un número significativo de la gente común que no tenía acceso a la educación formal, tomó la pluma y produjo una variedad de textos de gran interés: diarios, cartas, memorias, colecciones de folklore y periódicos escritos a mano.
Esta colección presenta el trabajo de los académicos principalmente nórdicos de campos como la lingüística, la historia, la literatura y los estudios folklóricos que comparten un interés en la producción, difusión y recepción de los textos escritos por los no privilegiados a lo largo del siglo XIX.

Índice

Exploring the Processes and Practices of Literacy in the Nordic Countries, Anna Kuismin y M. J. Driscoll

A New History from Below? The Writing Culture of European Peasants, c. 1850 - c.1920, Martyn Lyons

Recollections of Reading and Writing: Another Picture of Swedish Literacy, Britt Liljewall

Scribal Communities in Iceland: The Case of Sighvatur Grímsson, Davíð Ólafsson

The Long and Winding Road: Manuscript Culture in Late Pre-Modern Iceland, M. J. Driscoll

Living by the Book: Articulating Life Experience in Iceland, Sigurður Gylfi Magnússon

Monologic, Dialogic, Collective: Modes of Writing in Finnish Hand-Written Newspapers, Kirsti Salmi-Niklander

A Country Maid and her Diary: Methodological Reflections on Literacy Practices, Ann-Catrine Edlund

From Family Inscriptions to Autobiographical Novels: Motives of Writing in Grassroots Life Stories in 19th-Century Finland, Anna Kuismin

Odd Man out? The Self-educated Philosopher Kustaa Brask and his Analyses of 19th-century Finland, Kaisa Kauranen

Material without Value? The Recollections of Guðrún Ketilsdóttir, Guðný Hallgrímsdóttir

Self-taught Collectors of Folklore and their Challenge to Archival Authority, Kati Mikkola

Finnish Revivalist Movements and the Development of Literary Finnish, Petri Lauerma

Language from below? Indexing Identities in the Writings of Common People in 19th-century Finland, Lea Laitinen y Taru Nordlund

Bibliography

Index of names

No hay comentarios: